Architecture II

Als full-time vastgoed fotograaf voor makelaars verrassen niet veel woningen mij meer. Ik zie grote woningen, kleine woningen, mooi ingerichte woningen, wat minder mooi ingerichte woningen, dure woningen, en wat minder dure woningen. Maar wat zijn dan de leukste woningen? Nou dat ligt over het algemeen meer aan de bewoners dan het type woning. Want een gezellig praatje maken op de locatie hoort er natuurlijk ook bij.
Maar als afgestudeerd ingenieur vind ik het juist heel mooi om speciale elementen van een woning mee te nemen die de woning zo speciaal maken.

Hoewel ik tijdens mijn full-time baan genoeg mooie woningen tegen kom zijn het vaak de woningen die ik voor de Architect (en ITOOK) fotografeer waar juist veel van dat soort details voorkomen en waar ik een extra dosis energie uit haal.

Zo was ik een tijdje geleden in het mooie Wijchen om voor Van Boven Architecten een pand vast te leggen die slechts enkele weken daarvoor opgeleverd is (de tuin enkele dagen).

Uiteraard was de architect weer zeer blij met de foto’s, maar ook de fabrikant van de houten delen die in dit woonhuis zijn gebruikt vond de foto’s perfect bij hun website passen als portfolio materiaal.
(http://www.platowood.nl/blog/projecten/villa-wijchen/)

Hoewel ik zo ongeveer nooit een selfie maak kon ik het in deze woning trouwens niet laten. Misschien heb je hem al gezien op mijn Instagram?

Dommelcross

Hoewel de lente toch al weer een tijdje begonnen is neem ik jullie even mee terug naar het frisse begin van februari waar ik het splinternieuw hardloop evenement ‘Dommelcross’ fotografeerde.


Dommelcross is een evenement waar deelnemers 6.1, 8.9 of 11.7 kilometer op een uitdagend parcours door het mooie natuurgebied van Sint-Michielsgestel hardlopen.

Mijn taak was om het evenement zo goed mogelijk vast te leggen. Het sfeertje maar ook wat persoonlijke shots van de deelnemers. Het was erg leuk om te doen! Ik kreeg bijna zin om zelf mee te rennen..


Het was even doorwerken maar de 477 geselecteerde en bewerkte foto’s heb ik dezelfde dag nog aangeleverd bij de organisatie, gevolgd door een leuke reeks complimenten!

Alle foto’s van het evenement staan ook op de website van Dommelcross: www.dommelcross.nl

Na het succes van deze eerste editie komt er volgend jaar een tweede editie van de Dommelcross, ik acht de kans zeer groot dat ik daar weer bij ga zijn. Tot dan!

Interieurfotografie (Exsta)

De laatste tijd ben ik met een aantal projecten bezig. Een daarvan is het vastleggen van een hele serie meubelstukken voor de meubel fabrikant Exsta.

Inmiddels ben ik drie keer op pad geweest en naar verschillende locaties gereisd om het Exsta meubilair op zijn mooist vast te leggen. Zo zijn we naar een meubelzaak in Antwerpen gegaan om een wat modernere setting te creëren en zijn we naar een pand in het centrum van ’s-Hertogenbosch gegaan om een wat industriële uitstraling neer te zetten.

Het vastleggen van meubilairstukken is heel leuk om te doen. Je kunt enorm veel spelen met het licht (studioflitsers) en het verplaatsen van het interieur.

Exsta gebruikt inmiddels een deel van deze foto’s voor op hun website. Ook verschijnt er binnenkort een brochure. Ik kan niet wachten om het eerste echte resultaat te zien!

Als de brochure er is volgt er zeker een tweede blog, daar komen ook nog wat andere foto’s in van een derde locatie (Den Haag) waar ik recent voor Exsta ben geweest.

Concept van de nog te drukken brochure

 

Waarom fotografen hun foto’s nabewerken

Er zijn tegenwoordig talloos veel fotografen. Getalenteerde fotografen, en ook wat minder getalenteerde fotografen.

Maar wat onderscheidt de ene fotograaf van de ander? Is het een bepaalde visie? Een andere werkwijze? Het toepassen van een andere techniek? Het gebruiken van andere apparatuur? Of het hebben van een bepaalde nabewerk (edit) stijl?

Nou… allemaal dus. De ene fotograaf is de ander niet. Als je 10 fotografen een en hetzelfde onderwerp laat fotograferen zal op het einde van de streep elke fotograaf een andere foto aanleveren. In deze blog ga ik wat dieper in op het laatste onderwerp, de nabewerking.

De meeste professionele fotografen maken hun foto’s altijd in RAW en niet in JPG. Een bestandstype dat van zichzelf plat en saai oogt maar het voordeel biedt dat er veel meer informatie in de foto zit. Informatie om de foto te kunnen bewerken.

Iedereen bewerkt de foto’s op een andere manier. Er is niemand die eenzelfde foto exact hetzelfde zou kunnen bewerken zonder elkaars instellingen 1 op 1 te kopiëren.

De nabewerking is naast het bepalen van een compositie en het toepassen van lichttechnieken een van de meest cruciale aspecten om een eigen stijl en draai aan de foto’s te geven. Een onbewerkte foto is in 99% van de gevallen simpelweg nog niet af. Het mist bijvoorbeeld kleur, contrast of levendigheid. Er zijn ontelbare manieren en opties om je foto’s te bewerken, en dat is een van de redenen dat fotografen van elkaar verschillen.
Hoe goed iemand ook een beeld kan composeren, als deze de nabewerking niet onder controle heeft zullen de foto’s ook minder zijn.

Het bewerken van foto’s kan in principe eenvoudig zijn, in 10 seconden al kun je een foto bewerken. Maar om een foto te perfectioneren kun je uren bezig zijn met het nabewerken van enkele foto’s. Het kostte mij een paar jaar om een eigen stijl te ontwikkelen waar ik uiteindelijk echt tevreden mee was. En zelfs als je uiteindelijk een stijl hebt ontwikkeld is elke foto anders en zul je altijd elke foto moeten finetunen.

Ik denk dat ik mijn foto’s echt van een andere fotograaf kan onderscheiden puur door de nabewerking en fotografeerstijl. Hoewel het bijzonder moeilijk is om een fotografiestijl te beschrijven denk ik dat ik het over het algemeen zoek in een frisse en kleurrijke stijl met in veel gevallen een 3D look er aan vast.

Hieronder krijg je een kijkje in mijn keuken met het verschil tussen een onbewerkte RAW foto en een nabewerkte foto. Fotografen geven doorgaans nooit zijn of haar RAW files bloot. Puur omdat de nabewerking een deel van de kwaliteiten van de fotograaf laat zien. Een onbewerkte foto is immers niet het uiteindelijke product dat je wil aanleveren.
Ik maak speciaal voor jullie een uitzondering en geef hierbij een vijftal RAW foto’s bloot die ik nooit op deze manier naar een klant zou versturen.

Voor

Na

Voor

Na

Voor

Na

Voor

Na

Voor

Na

Voor de fotograaf deel 1: ‘Hoe fake je het gouden uur?’

Welkom bij het allereerste deel van een nieuwe blog serie! Tot dusverre vertelde ik over mezelf en over de opdrachten die ik fotografeer, maar in deze serie ga ik wat dieper in op de materie. Dit met de bedoeling om jullie kennis te laten maken met een techniek die je misschien nog niet kent. Ik doe mijn best alles in begrijpelijke taal uit te leggen, zodat het zowel voor de beginnende als voor de serieuze fotograaf duidelijk is.

In dit eerste deel van de nieuwe serie ga ik het gouden uur nabootsen.

Canon EOS 5D Mark II | Sigma 35/1.4 Art | 1/640 | f/1.4 | ISO 100

Om het voor iedereen begrijpelijk te houden eerst een uitleg over wat ‘het gouden uur’ precies inhoudt. Het gouden uur is het eerste en laatste uur zonlicht op de dag. Oftewel de zonsopkomst en de zonsondergang. De zon staat in beide gevallen erg laag aan de horizon. Dat levert een heel warm en mooi (goud) licht op. Voor zowel de landschapsfotograaf als de portretfotograaf zijn dit de mooiste momenten van de dag. Het nadeel van het gouden uur is dat het magische moment maximaal 1 uur per dagdeel duurt. En het lukt helaas niet altijd om een fotoshoot op exact dat uurtje plaats te laten vinden. Is er dan een manier om het gouden uur na te bootsen? Ja, dat kan zeker! En dat leg ik haarfijn uit.

Tip: Wil je weten op welke tijden het gouden uur op de dag valt? Check dan www.golden-hour.com

De essentie van het effect is om een goudkleurig rim light te creëren om het onderwerp heen. Daardoor oogt het net alsof de zon achter het onderwerp onder gaat, hierdoor komt het onderwerp los van de achtergrond. Dit kun je dus ook midden op de dag uitvoeren, en zelfs als de zon al onder is. Laten we een van de resultaten als voorbeeld nemen:

Canon EOS 5D Mark II | Canon 85/1.2 L II USM | 1/250 | f/2.0 | ISO 100

Zie je hoe warm en sfeervol deze foto oogt? Het grappige is dat de zon helemaal niet achter de twee modellen staat, de zon staat namelijk aan de andere kant (dus vóór de twee modellen), en schuilt achter een gebouw. Er was totaal geen warm licht aanwezig. Het licht was zelfs vrij koel. Al het goudkleurige licht dat je op de foto ziet voegde ik zelf toe, met slechts een flitser. Hieronder zie je wat de setup van deze foto was.

Je ziet al wel dat je met deze techniek op een vrij eenvoudige manier je foto kan omtoveren tot een sfeervolle en warme zomerse foto.
De flitser zette ik bewust achter het onderwerp om een mooie rim light van de zon na te bootsen. Een directe flits (van de voorkant) zou in dit geval minder mooie resultaten opleveren. Ik gebruikte een 85mm portretlens met een relatief klein diafragma om een mooie wazige achtergrond te krijgen. Dat betekent dat de flitser in dit geval in de Highspeed Sync (HSS) modus moest staan om de sluitertijd aan te kunnen. Om totale controle over de foto te houden fotografeerde ik alles in de ‘M-mode,’ ook de flitser heb ik handmatig ingesteld.
De kleur van het licht bepaalde ik door een kleuren-gel voor de flitser te plaatsen. Deze gels zijn in honderden kleuren verkrijgbaar. Ik heb ervoor gekozen om een Full C.T.S gel (Color Temperature Straw) voor de flitser te plaatsen. Dit is een oranje gekleurde filter met een gele tint erin, in mijn ogen een perfecte kleur om de zon na te bootsen.

Op alle foto’s die ik nu in deze blog heb staan heb ik vrijwel dezelfde opstelling gebruikt. Alleen de instellingen en lenzen kunnen wat verschillen. Hier onder zie je hoe de opstelling er uitziet op locatie.

Canon EOS 5D Mark II | Canon 85/1.2 L II USM | 1/320 | f/1.6 | ISO 100
De flitser nog in beeld

Tips:

  • Als je het effect zo realistisch mogelijk wilt maken, dien je de flitser boven de horizon te positioneren, net als de zon
  • Fotografeer ook eens zonder je zonnekap, dit kan voor de nodige lens-flare zorgen, maar dat geeft in dit geval juist een toffe zomerse look
  • Als je de flitser in de hoek van je foto plaatst zal er nog meer lens-flare optreden. De flitser flitst dan in de camera, dit zorgt voor de nodige artefacten.

Canon EOS 5D Mark II | Canon 85/1.2 L II USM | 1/500 | f/1.8 | ISO 160
Bij deze foto gebruikte ik de lens-flare in mijn voordeel, de flitser stond nog deels in beeld (rechts)

Wil je dit effect zelf nabootsen en ben je opzoek naar de juiste apparatuur? Dan heb je dit in ieder geval nodig:

  • Camera 
  • Lens
  • Speedlite of strobe
  • Trigger & eventuele receiver (om de flitser aan te sturen)
  • Lightstand
  • Kleuren gels

Welke apparatuur heb ik gebruikt bij deze foto’s:

  • Canon 5D mark II
  • Canon EF 85/1.2L IIYongnuo 568EXII speedlite
  • Yongnuo 622C-TX & 622C trigger en receiver
  • Goedkope lightstand
  • LEE 441 full C.T.Straw gel (Lijkt op een C.T.O. gel, maar hier zit een gele tint aan)

Als je al een camera en lens in bezit hebt kost het ongeveer €150,- tot €700,- + om de overige apparatuur te verkrijgen. Uiteraard kun je deze apparatuur dan nog voor vele andere flitsdoeleinden gebruiken.
 

Canon EOS 5D Mark II | Canon 85/1.2 L II USM | 1/500 | f/1.6 | ISO 100
Ook voor close-up portretten werkt dit effect prima!

Canon EOS 5D Mark II | Canon 85/1.2 L II USM | 1/640 | f/1.6 | ISO 100
Dezelfde locatie, maar dan een ander standpunt

Bedankt voor het lezen van deze blog! Hopelijk inspireerde ik meerdere fotografen om lekker buiten te gaan fotograferen en nieuwe technieken te gaan gebruiken.
De volledige serie van deze shoot komt binnenkort ook online! 

In deel 2 van ‘Voor de fotograaf’ laat ik zien hoe je een dansvloer belicht met meerdere speedlites! Dus blijf mijn website in de gaten houden!

Wil jij ook zulke foto’s van jezelf of samen met je familie of kinderen? Neem dan contact met mij op, dan houden we nog vóór de winter een toffe shoot! De prijzen staan ook op deze site. Druk op de onderstaande knop om direct een afspraak te maken! Vergeet ook niet mijn Facebook pagina te liken & sharen.